Tuesday 19 May 2015

Bersangka baik kepada Allah



Ada waktu dan ketikanya kita diuji oleh Allah pada saatnya ketika tidak cukup kuat untuk menempuhnya. Sesungguhnya segala ujian yang diberikan oleh-Nya, Allah tahu kita mampu untuk menanggungnya. Hikmah disebalik ujian ini menunjukkan Allah sedang memberi perhatian kepada kita dan Dia mahukan kita kembali mengingati-Nya dan memohon pertolongan. Bayangkan kita hidup tanpa perhatian-Nya? Kerana sifat manusia itu sering lupa dan leka di waktu senang mereka.

The Power of Doa iaitu kekuatan dari memohon kepada Pencipta. Mungkin kita diuji di atas kesilapan yang telah kita lakukan suatu ketika dahulu, Allah nak ampunkan dengan diturunkan ujian ini. Kita bersangka baik Allah nak letakkan kita dikalangan hambaNya yang beriman dan beramal soleh. Allah Maha Pengasih dan Penyayang, Dia sangat mengasihi hamba-Nya lebih kita mencintai seseorang. Merintihlah dan mengadulah dengan sesungguh-sungguhnya kepada-Nya. Kerana Dia sentiasa mendengar permintaan hamba-Nya bah kan Dia suka hamba-Nya yang mengharapkan bantuan-Nya.

Ujian bukanlah bala kepada kita. Ia membentukan diri kita yang selama ini lupa dan lalai mengingati-Nya. Bagi kita semua kesenangan dan kebahagiaan boleh dicapai jika kita bekerja bersungguh-sungguh sehingga mengabaikan ibadat kepada-Nya. Sedangkan kita lupa ada orang, walaupun dia tidak berusaha bersungguh-sungguh tetapi rezekinya datang mencurah-curah, Subanallah! Bukan kita mahukan kerja sedikit tetapi hasilnya berlipat kali ganda kita terima? Rezeki itu daripada siapa? Semuanya Allah yang beri, dan Dia juga boleh memberikan kita rezeki yang kita tidak sangka-sangkakan.

Kembali kepada-Nya, bisikkan di dalam hati Allah sentiasa ada bersamaku dan Allah dapat membantu dan menunjukkan jalan keluar dari setiap masalah yang sedang aku deritai sekarang. Banyakkan bersyukur dengan apa yang kita miliki sekarang, lahirkan rasa bersyukur itu sebanyak-banyaknya. Jikalau kamu bersyukur Allah akan lipat gandakan lagi pemberian-Nya.

Bersangka baik dengan Allah dan jangan berhenti berdoa.


No comments:

Post a Comment